Disruptive Marketing

Jelle Vos – Wat gebeurt er wanneer iemand de openbare orde “verstoort”?

Juist, alle aandacht wordt op die persoon gericht…

Wanneer je dit vertaalt naar marketing-land is dit dé manier om tussen de massa uit te springen als onderneming!

Volgens de regels van traditionele marketing, is het belangrijk om klanten te vinden die naar uw bericht luisteren. Om vervolgens in navolging daarvan, een dienst of product van u af te nemen. Traditionele marketeers richten zich op de fijne afstemmingen van hun boodschap aan een gespecificeerde groep klanten, die hoogstwaarschijnlijk hun product zullen kopen. Hoewel er niets mis is met dit soort marketing, kan het zeer competitief zijn en weinig ruimte bieden voor nieuwkomers.

Voor bedrijven die kans willen maken op de wereldmarkt, kan disruptive marketing een budgetvriendelijk alternatief bieden dat een ongelooflijk krachtige “punch” maakt binnen de bestaande markt.

U vraagt zich nu vast af, in welke zin is disruptive marketing anders dan traditionele marketing?

disruptive marketing werkt op twee manieren:

Productontwikkeling

Voldoen aan de behoeften / wensen van een klant op een nieuwe manier. Dit met behulp van een product of service die ze nog nooit eerder hebben gezien (Voorbeelden: iPhone, MP3, CRM software, etc.)

Marktontwikkeling

Verander een actueel product of dienst om klanten te helpen vinden wat zij op dat moment zoeken. Sneller, beter, goedkoper  (Voorbeelden: Google, Amazon en Pinterest)

Het verschil ligt voornamelijk in hoe disruptive marketing haar klanten bereikt. Disruptive marketing is veel moeilijker over te brengen dan traditionele marketing. Een traditionele marketeer hoeft potentiële klanten niet te overwegen om wasmiddel te kopen. Zij moeten alleen klanten overtuigen om het wasmiddel van hun merk te kopen.

Disruptive marketing is anders. U moet potentiële klanten overtuigen waarom ze uw product of dienst zouden moeten overwegen, omdat ze er op dat moment voor hun gevoel nog geen behoefte aan hebben.

Dit betekent dat bedrijven die disruptive marketing toepassen zich moet concentreren op het analyseren en uitdagen van de gedachten en gewoontes van hun klanten, in plaats van mensen naar het “merk”toe te lokken.

Waarom disruptive marketing?

“First-mover advantage” is een concurrentievoordeel dat een bedrijf simpelweg kan bereiken omdat ze de eerste zijn om een markt te betreden. Wanneer first-mover-advantage wordt benut, helpt het een bedrijf bij het vaststellen van merkdominantie en markttoezicht. Belangrijker nog, bedrijven blijven “on top of the mind” bij klanten, waardoor klanten de neiging hebben om aan uw bedrijf te denken als “de oplossing”. Als voorbeeld; aan welk merk denk je bij de frisdrank “Cola”?  Wat komt er onmiddellijk in je op als je “IPhone” zegt?

Juist, het merk dat als eerste met een dergelijk concept op de markt kwam!