Organisch Verkeer

De term ‘organisch verkeer’ wordt gebruikt voor bezoekers, die op jouw website terechtkomen als gevolg van onbetaalde of te wel organische zoekopdracht. Zij scrollen dus de advertenties voorbij en klikken vervolgens op de organische zoekresultaten. Organisch verkeer is dus het tegenovergestelde van betaald verkeer. In het geval van organisch verkeer worden de bezoekers dus niet gewerfd door middel van betaalde advertenties als Google Ads maar door een organische vermelding in de zoekresultaten.

Voor organische posities op zoekwoorden als bijvoorbeeld: “organisch verkeer” is het zaak dat je op je pagina een zo goed mogelijk antwoord geeft op de vraag van de zoeker die de zoekopdracht bij google indient. Dit doen wij dus met dit artikel, zodoende kom jij het nu tegen in de organische zoekresultaten.

“Om een voorbeeld te noemen: Als iemand op zoek is naar een schilder in Wageningen, dit vervolgens intypt in google, en daardoor op jouw website terecht komt, spreken we van organisch verkeer.”

Content voor organisch verkeer

Zoals hierboven kort uitgelegd is een veelgebruikte manier om het organische verkeer van jouw website te vergroten, het plaatsen van content. Hoe beter deze content de vraag van de zoeker beantwoord, hoe hoger de positie in Google. Natuurlijk is de uiteindelijke positite afhankelijk van meer factoren dan enkel het beantwoorden van een vraag op je pagina. Maar het is wel een goede vuistregel om in je achterhoofd te houden wanneer je weer eens achter je toetsenbord zit om een artikel te typen. Door regelmatig kwalitatieve en relevante content op jouw website te plaatsen, krijgt je website meer “waarde” voor de bezoeker. Zoals hierboven genoemd is je uiteindelijke positie in de zoekresultaten van meerdere factoren afhankelijk. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de leeftijd van je domeinnaam, het aantal links die verwijst naar je website, de kwaliteit van deze links en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Werken aan je organisch verkeer

Wanneer er actief aan alle bovenstaande wordt gewerkt spreekt men van zoekmachine optimalisatie. Hierbij wordt de gehele website eenmalig optimaal ingericht om zo goed mogelijk aan te sluiten bij het algoritme van Google. Wanneer dit gedaan is wordt er maandelijks een vast aantal uren geïnvesteerd in de online vindbaarheid. Hierbij worden relevante links geworven, content geschreven en talloze andere werkzaamheden om er zo voor te zorgen dat de organische posities zullen stijgen, hierdoor zal ook het aandeel organisch verkeer stijgen. Deze tak van online marketing die zich rechtstreeks richt op het verbeteren van organisch verkeer, wordt SEO genoemd: ook wel zoekmachine optimalisatie.

Wanneer kan ik organisch verkeer verwachten?

Organisch verkeer is dus het primaire kanaal waarop een online marketeer streeft te groeien. Deze groei is iets wat de nodige tijd in beslag neemt. De eerste 2 / 3 maanden zul je weinig verschil merken bij een SEO traject. We beschrijven het ook wel als een papiertje dat je dubbel vouwt. De eerste keer dat je het papier vouwt zal het papier niet veel dikker worden. Hoe vaker je het papiertje vouwt hoe sneller de dikte zal toenemen.  Dit verkeer bestaat enkel uit bezoekers afkomstig van een zoekmachine, zoals Google of Bing.

Organisch verkeer in een tabel

Organisch verkeer en advertenties

Zoals eerder genoemd bestaat dit verkeer dus niet uit zoekadvertenties. Maar dit betekend niet dat dit organisch verkeer niet wordt beïnvloed door de advertenties van Google. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lay-out veranderingen binnen Google Ads, deze zijn vorig jaar behoorlijk veranderd. Hierdoor nemen ze binnen de SERP – de pagina waarop de
zoekresultaten te zien zijn – aanzienlijk meer ruimte in. Soms zelfs wel een volledig scherm. Dit heeft dus al gevolg dat als jij organisch in de top 3 op een zoekterm staat, je in eerste instantie niet eens zichtbaar bent voor zoekers.

Voor de toekomst staat een update voor de advertenties gepland waarbij de mogelijkheid wordt geboden om een afbeelding toe te voegen aan je advertentie. Dit zorgt ervoor dat de aandacht van de zoekende persoon vanzelf naar de advertentie zal gaan.

Kortom

Hoe beter je scoort op concurrerende zoekwoorden, hoe meer organisch verkeer het gevolg zal zijn. 

Het doel is hierbij jouw concurrentie te overstijgen! Websites die consistent content creëren die is geoptimaliseerd voor zoekmachines. zullen een gestaag toename van organisch zoekverkeer en verbeterde posities in de zoekresultaten zien.

Andere soorten dan organisch verkeer:

  • Betaald verkeer
  • Referral verkeer
  • Social verkeer
  • Direct verkeer

Het verschil tussen Organisch verkeer en Betaald verkeer

Tussen deze twee verschillende stromen van zitten veel verschillen. Organisch verkeer is een veel gevallen een lange termijn investering. Deze investering kan zowel in geld als in tijd zijn. Om goed te scoren binnen de organische zoekresultaten zal er hard gewerkt moeten worden. Goed vindbaar zijn in google is niet iets dat vanzelfsprekend is voor iedere website. Het grote voordeel van organisch verkeer is voornamelijk dat de bezoekers “gratis” zijn. In tegenstelling tot de betaalde bezoekers van de Google advertenties. Hierbij betaal je per klik op jouw advertentie.

Dit betekend dus dat je een vast bedrag per bezoeker betaald. Deze bedragen verschillen per zoekwoord en nog meer per branche. Waar een schoonheidssalon wegkomt met een bedrag van ongeveer €0,60 zal een bedrijf uit de verzekeringsbranche al snel aan een bedrag van €40 zitten per klik. Zoals je kan bedenken loopt dit al snel in de papieren.

Een ander nadeel van betaald verkeer is dat wanneer je stopt met adverteren je automatisch ook stopt met het ontvangen van de bezoekers die je gewend was. Betaald verkeer is dus geen duurzame investering in je online vindbaarheid.

Bij organisch verkeer werk je maandelijks aan je online vindbaarheid. Deze verbeter je maandelijks door een vast aantal uur te investeren. Dit zou je zelf kunnen doen, om maximaal resultaat te kunnen garanderen adviseren wij dit ten alle tijden door een marketingbureau te laten doen. Wij bij Markethinq doen maandelijks voor verschillende klanten de optimalisatie. Resultaten hiervan zijn posities bovenaan de zoekresultaten. Het grote voordeel van zoekmachine optimalisatie voor het verhogen van het organisch verkeer is dat wanneer je ermee stopt. De resultaten hiervan nog een lange nasleep kunnen hebben. Dit is uiteraard afhankelijk van hoe actief de concurrentie bezig is met hun online vindbaarheid. Je kunt het vergelijken met drijfzand. Als je te lang stil blijft staan zak je langzaam weg in de massa.

Kort gezegd is het grote voordeel van SEO en het verhogen van je organisch verkeer dat het resultaat langer merkbaar zal zijn. Er zit dus niet zo’n dip in je bezoekersaantallen als bij het stoppen met je advertentiecampagne.

Organisch verkeer bovenaan in google

Referral verkeer

Referral verkeer is een andere naam voor bezoekers die voortkomen uit een link vanuit andere websites. Wanneer een bezoeker een link van de ene naar de andere website volgt, wordt de site van herkomst als de “leverancier van de bezoeker” beschouwd. Deze sites kunnen we onderverdelen in: Websites die naar jou linken als relevante bron van informatie, Social Media, of blogs. Referral is engels voor gerefereerd. Een van de voorbeelden zijn wanneer iemand een blog schrijft en hierin bijvoorbeeld gebruik maakt van een stukje content van jouw website. Hierbij is het gebruikelijk om een link bij te voegen en te verwijzen naar het volledige artikel. Wanneer iemand via die blog op de link naar jouw website klikt praten we over een referral bezoeker.

Social verkeer

Ook wanneer je een post maakt op een social media kanaal en daar vanuit verwijst naar je website hebben we het over een referral link. Als iemand op bijvoorbeeld facebook jouw post tegenkomt en via deze link op je website terecht komt hebben we het over Social verkeer. Onder social verkeer vallen onder andere bezoekers die via Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Pinterest etc. je website vinden en bezoeken. Een mooie manier om bezoekers naar je website te leiden.

Door regelmatig interessante, leuke of commerciële content te plaatsen op je social media kanalen kun je het aandeel van sociaal verkeer verhogen. Zorg ervoor dat mensen meer willen weten en doorklikken naar je website!

Direct verkeer

Direct verkeer is wanneer mensen rechtstreeks je URL in hun zoekbalk intypen. In dit geval zal men dus vaak al bekend zijn met je website. Ook kan het voorkomen dat ze je bedrijfsnaam ergens hebben gezien en vervolgens zoeken naar je website. Eerst werd een directe bezoeker gezien als iemand die URL van de website rechtstreeks intypt in de zoekbalk. Tegenwoordig is het verhaal achter direct verkeer echter ingewikkelder geworden. Het aantal bezoeken van direct verkeer lijkt voor veel websites te groeien, vooral voor – uiteraard – sites met groeiend organisch verkeer.

“Om deze theorie te testen, organiseerde Groupon in 2014 een test waarbij de site zes uur lang werd geïndexeerd. Toen Groupon dit deed, kon hij concluderen dat 60 procent van het directe verkeer feitelijk organisch was. Dit omdat de indexering van de site en stopzetting van organisch verkeer ook zijn directe verkeer verminderde.”

Meer over dit onderzoek vindt je hier

Ongewenste bronnen van direct verkeer

Naast het normale directe verkeer zijn er een aantal bronnen van direct verkeer die de waarde in Google Analytics minder accuraat maken. Deze heb ik hieronder beschreven inclusief wat je eraan kan doen om zo de waarde in je dashboard van Google Analytics weer accuraat te maken.

De vraag is: Waarom zien sites een hoog percentage direct verkeer en wat moet u eraan doen?

Laten we ingaan op de veel voorkomende oorzaken van direct verkeer om het antwoord te vinden:

  • Interne medewerkers:

    Wanneer je een bedrijf hebt met een x aantal werknemers is de kans groot dat deze je website redelijk veel zullen bezoeken. Zowel op het werk als thuis. Dit telt al snel op tot enkele tientallen tot in sommige gevallen zelfs honderden bezoekers per dag die vallen onder het kopje direct verkeer. Alleen door deze ongewenste bron van direct verkeer zijn de waardes in je Google analytics dashboard al niet meer relevant. Zonde! Wat kun je hieraan doen? Filtreer alle bedrijfs-IP adressen op webanalyse.

  • Klanten:

    Heb je een klantenportal binnen je website of moeten jouw klanten naar dit portal via jouw website? Dan is dit mogelijk ook een boosdoener binnen het directe verkeer op je website.Hoe kun je dit oplossen? Stel verschillende criteria in binnen je Google analytics om zo deze bezoekers uit de grafieken te filteren.

  • Direct verkeer vs organisch verkeer:

    Dit is gewoon direct verkeer, dit verkeer bestaat uit mensen die jouw URL in hun browser invoeren of je via een bladwijzer vinden. Er is helaas tot op heden nog geen manier waarop je hierover meer informatie kan verzamelen. Het enige advies dat we kunnen geven: Omarm het feit dat gebruikers jouw merk kennen en je website bezoeken!

  • E-mails van bepaalde e-mailclients:

    Het komt vrij vaak voor dat e-mail verwijzingen vanuit platformen als Outlook of Thunderbird, geen verwijzings informatie doorgeven. Je kunt meestal vaststellen of een e-mail een piek in het directe verkeer veroorzaakte. Heb je bijvoorbeeld vorige week een grote mailing de deur uitgegooid? Dan is de kans groot dat je hierdoor een stijging ziet in je directe verkeer. Door het verkeer te analyseren rond de tijd dat een bepaalde e-mail werd verzonden kun je dit soort pieken meestal al snel er tussen uit halen.

  • Mobiel verkeer vs organisch verkeer:

    In het eerder genoemde Groupon-experiment ontdekte Groupon dat zowel browser als mobiele apparaten belangrijk zijn. Dit in het vermogen van webanalyses om organisch verkeer bij te houden. Hoewel desktops met gewone browsers een kleinere impact van de test ondervonden (10-20 procent). Zagen mobiele apparaten een daling van 50 procent in direct verkeer toen de site werd geïndexeerd. Kortom, naarmate mobiele gebruikers groter worden, zullen we organisch verkeer waarschijnlijk nog meer zien stijgen.

  • Klikken op mobiele apps of desktop-software:

    Programma’s zoals Skype geven geen doorverwijzing informatie door en resulteren daardoor in direct verkeer. De beste manier om dit verder vast te leggen en te analyseren. Is te begrijpen waar jouw site verbindingen vaak worden gebruikt of eventueel digitaal worden geplaatst.

  • Beveiligd (https) naar niet-beveiligd (http):

    Sinds Google het belang van het hebben van een veilige site begon te benadrukken, worden steeds meer websites veilig gehost. Zoals aangegeven door “https” in hun URL’s. Volgens het beveiligingsprotocol zal verkeer dat van een beveiligde naar een niet-beveiligde site gaat geen verwijzings informatie doorgeven. Dit probleem kunt je corrigeren door jouw site bij te werken om veilig te zijn via een SSL-certificaat van een derde partij. Wanneer je naar jouw algehele verkeer kijkt, is een gezonde hoeveelheid direct verkeer ongeveer 20 procent. Volgens webanalytics pro Avinash Kaushik. Bij grote “verschuivingen” die marketeers echter weerhouden van het volgen van de ware bron van verkeer. Is het zeer waarschijnlijk dat we die percentages zullen zien stijgen.

Wil jij meer organisch verkeer?

Wil jij nou beter gevonden worden met je website? Wil jij meer organisch verkeer ontvangen en op een duurzame manier werken aan je online vindbaarheid? Neem dan vandaag nog contact met ons op voor een kennismakingsgesprek waarin we je direct een duidelijk beeld kunnen geven van de huidige staat van je website en voor welk budget we voor jou op de eerste pagina van Google kunnen krijgen! Zien we je snel?