Organisch verkeer Ranking 1 Google

Organisch Verkeer

Organisch verkeer

De term ‘organisch verkeer’ wordt gebruikt voor verwijzingen naar bezoekers, die op uw website terechtkomen als gevolg van onbetaalde – organische – zoekresultaten. Organisch verkeer is het tegenovergestelde van betaald verkeer. De bezoeken wordt dus niet gegenereerd door betaalde advertenties maar door een organisch resultaat in de SERP.

Bezoekers die als organisch worden beschouwd, vinden uw website nadat ze een zoekmachine zoals Google of Bing hebben gebruikt. Ze worden dus niet door een andere website ‘doorverwezen’.

Organisch verkeer diagram Google Analytics

  • “Als voorbeeld te noemen, wanneer iemand opzoek is naar een schilder in Wageningen, dit intypt in google, en vervolgens op uw website terecht komt. Dan spreken we van een organische bezoeker.”

Een veelgebruikte manier om het organische verkeer van uw website te vergroten, is het plaatsen van content. Door regelmatig kwaliteit en relevante content op uw website te publiceren, krijgt uw website meer “waarde” voor de bezoeker. Dit is echter slechts een van de strategieën die worden gebruikt om meer en nieuwe bezoekers te werven.

De tak van online marketing die zich rechtstreeks richt op het verbeteren van organisch verkeer, wordt SEO genoemd: ook wel zoekmachineoptimalisatie.

Direct verkeer

Direct verkeer wordt gedefinieerd als bezoeken een link vanuit een andere website. Wanneer een bezoeker een link van de ene naar de andere website volgt, wordt de site van herkomst als de “leverancier van de bezoeker” beschouwd.

Deze sites kunnen we onderverdelen in: Zoekmachines, Social Media, Blogs of websites zijn met links naar andere websites. Direct verkeer categoriseert bezoeken die niet afkomstig zijn van een verwijzende URL.

Eerst werd een directe bezoeker gezien als iemand die URL van de website rechtstreeks intypt in de zoekbalk. Tegenwoordig is het verhaal achter direct verkeer echter ingewikkelder geworden. Het aantal bezoeken van direct verkeer lijkt voor veel websites te groeien, vooral voor – uiteraard – sites met groeiend organisch verkeer.

Om deze theorie te testen, organiseerde Groupon in 2014 een test waarbij de site zes uur lang werd geïndexeerd. Toen Groupon dit deed, kon hij concluderen dat 60 procent van het directe verkeer feitelijk organisch was. Dit omdat de indexering van de site en stopzetting van organisch verkeer ook zijn directe verkeer verminderde.

Meer over dit onderzoek vindt u hier

organisch verkeer lijndiagram

Waarom zien meer sites een directe toename van het verkeer en wat moet u eraan doen?

Laten we ingaan op de veel voorkomende oorzaken van direct verkeer om het antwoord te vinden:

  • Interne medewerkers:

    Als eigen werknemers uw site vaak bezoeken en hun IP-adres wordt niet gefilterd op webanalyses. Dit telt dit al snel op naar tientallen “bezoeken per dag”. Filtreer daarom alle bedrijfs-IP’s op webanalyse.

  • Klanten:

    Melden uw klanten zich aan bij een klantportal op uw site? Dit wordt vaak gezien als boosdoener binnen het directe verkeer. In dit geval wilt u het verkeer niet volledig filteren, maar in plaats daarvan verschillende criteria instellen. Dit kan binnen Google Analytics om  zo uw webanalyses zonder dit verkeer te bekijken.

  • Actueel direct verkeer:

    Dit zijn de mensen die uw URL in hun browser invoeren of u via een bladwijzer vinden. Er is niets dat u kunt doen om dieper te graven. Omarm het feit dat gebruikers uw merk daadwerkelijk kennen.

  • E-mails van bepaalde e-mailclients:

    Het komt vrij vaak voor dat e-mail verwijzingen vanuit platformen als Outlook of Thunderbird, geen verwijzingsinformatie doorgeven. U kunt meestal vaststellen of een e-mail een piek in het directe verkeer veroorzaakte. Door het verkeer te analyseren rond de tijd dat een bepaalde e-mail werd verzonden bijvoorbeeld.

  • Mobiel verkeer:

    In het eerder genoemde Groupon-experiment ontdekte Groupon dat zowel browser als mobiele apparaten belangrijk zijn. Dit in het vermogen van webanalyses om organisch verkeer bij te houden. Hoewel desktops met gewone browsers een kleinere impact van de test ondervonden (10-20 procent). Zagen mobiele apparaten een daling van 50 procent in direct verkeer toen de site werd geïndexeerd. Kortom, naarmate mobiele gebruikers groter worden, zullen we organisch verkeer waarschijnlijk nog meer zien stijgen.

  • Klikken op mobiele apps of desktop-software:

    Programma’s zoals Skype geven geen doorverwijzing informatie door en resulteren daardoor in direct verkeer. De beste manier om dit verder vast te leggen en te analyseren. Is te begrijpen waar uw site verbindingen vaak worden gebruikt of eventueel digitaal worden geplaatst.

  • Beveiligd (https) naar niet-beveiligde sites (http):

    Sinds Google het belang van het hebben van een veilige site begon te benadrukken, worden steeds meer websites veilig gehost. Zoals aangegeven door “https” in hun URL’s. Volgens het beveiligingsprotocol zal verkeer dat van een beveiligde naar een niet-beveiligde site gaat geen verwijzings informatie doorgeven. Dit probleem kunt u corrigeren door uw site bij te werken om veilig te zijn via een SSL-certificaat van een derde partij. Wanneer u naar uw algehele verkeer kijkt, is een gezonde hoeveelheid direct verkeer ongeveer 20 procent. Volgens webanalytics pro Avinash Kaushik. Bij grote “verschuivingen” die marketeers echter weerhouden van het volgen van de ware bron van verkeer. Is het zeer waarschijnlijk dat we die percentages zullen zien stijgen.

Organisch verkeer

organisch verkeer desktop

Organisch verkeer is het primaire kanaal waarop inbound marketing ernaar streeft te groeien. Dit verkeer wordt gedefinieerd als bezoekers afkomstig van een zoekmachine, zoals Google of Bing.

Dit omvat geen betaalde zoekadvertenties, maar dat betekent niet dat organisch verkeer niet wordt beïnvloed door betaald zoeken of display-advertenties, positief of negatief.

Betaalde zoekopdrachten voor weergaven, kliks etc. Kan het organisch verkeer doen toenemen terwijl de campagnes worden uitgevoerd.

Dat gezegd hebbende, weten we ook dat organisch zoekverkeer als in het afgelopen jaar negatief is beïnvloed door de lay-out veranderingen. Deze heeft Google vorig jaar in de zoekresultaten aangebracht. Hierdoor hebben sommige websites hun verkeer zien klederen tussen de 20 en 40 procent. Dit door het grotere aandeel van de betaalde Adwords campagnes.

Om al deze informatie samen te vatten, heeft ook organisch verkeer, zoals direct verkeer, enkele grijze gebieden. Maar voor het grootste deel wordt organisch verkeer gedreven door SEO. Hoe beter u scoort op concurrerende zoekwoorden, hoe meer organisch verkeer het gevolg zal zijn.

Het doel is hierbij uw concurrentie te overstijgen!

Websites die consistent inhoud creëren die is geoptimaliseerd voor zoekmachines. zullen een gestaag toename van organisch zoekverkeer en een verbeterde positionering in de zoekresultaten zien.

 

Bent u geïnteresseerd hoe wij meer websitebezoekers en dus omzet voor u kunnen realiseren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!